U komunikaciji je najvažnije čuti ono što nije izgovoreno.
Peter Drucker
Slušanje zvuči jednostavno, zar ne? Šutiš i slušaš, i to je to! Da je barem tako jednostavno… Naime, u današnje vrijeme su razvijene komunikacijske vještine nužne za dobro obavljanje posla. Slušanje je, često, zapostavljeni dio komunikacijskog procesa. Više pažnje obraćamo na to kako se poruka prenosi nego kako je netko prima. Komunikacija nam omogućuje protok informacija i ideja. Slušanje se naoko čini pasivnim dijelom komunikacije naspram aktivnijim procesima kao što su govorenje, prezentiranje, objašnjavanje, uvjeravanje ili pregovaranje. No, aktivno slušanje je ključno za uspješno komuniciranje.
Većina ljudi smatra kako su odlični „slušači“, no istraživanja pokazuju da prosječno upamtimo samo oko 25% onoga što čujemo. To bi značilo da se čak 75% sadržaja ignorira, krivo razumije ili odmah zaboravi. Zbog toga se pod aktivnim slušanjem misli na potpunu usmjerenost na to što netko govori, više nego na samo značenje riječi koje su izgovorene.
Osobe koje aktivno slušaju imaju bolje i sretnije odnose s drugima. Aktivno slušanje ima utjecaj i na produktivnost. Naime, oni poslodavci koji ne slušaju svoje zaposlenike bi lako mogli ostati bez njih. Ako zaposlenici osjećaju da ih se čuje daleko će lakše iznositi ideje i mišljenja. U takvoj situaciji će i češće ostati kod takvog poslodavca. Kod aktivnog slušanja rjeđe dolazi do nerazumijevanja. Sve ovo dovodi do veće produktivnosti kao i do većeg zadovoljstva poslom.
Kako možete aktivno slušati? Evo nekoliko savjeta:
- Odlučite slušati 😀
- Zatvorite vrata (ugasite radio, odložite mobitel).
- Slušajte sugovornika bez prekidanja. Gledajte osobu u oči, kimajte glavom.
- Nemojte razmišljati o onome što biste htjeli reći.
- Ne morate se složiti sa svakim, ali ih možete saslušati i pokušati razumjeti.
U poslovnom svijetu bi ljudi trebali slušati barem jednako koliko i govore. Previše ljudi ne razumije da prava komunikacija ide u oba smjera.
Lee Iacocca
Pripremila: Anita Savić
Literatura:
Benat, G. (23.11.2011.) Aktivno slušanje. Portal za škole. Preuzeto s http://www.skole.hr/dobro-je-znati/odgoj?news_hk=5290&news_id=6578 (27.2.2020.)
Kaplan, E. (22.8.2018.) ‘Active Listening’: the Key to Strong Workplace Relationships, Productivity and Personal Empowerment. Medium. Preuzeto s https://medium.com/@ellekaplan/active-listening-the-key-to-strong-workplace-relationships-productivity-and-personal-72650f32da4c (27.2.2020.)
O’Donnellan, R. (12.10.2018.) Listeninig – an undervalued skill that brings results. Intuition. Preuzeto s https://www.intuition.com/active-listening-in-the-workplace/ (27.2.2020.)
Sveučilišni savjetovališni centar Sveučilišta u Rijeci – Psihološko savjetovalište (2014) Aktivno slušanje. Preuzeto s https://www.ssc.uniri.hr/files/Aktivno_sluanje.pdf (27.2.2020.)
Fotografije preuzete s https://pixabay.com (28.2.2020.)