Lokalno Partnerstvo za Zapošljavanje

Članovi LPZ-a

Seminari i edukacije LPZ FORUM

[PODUZETNIČKA AKADEMIJA] Kreiraj svoj poslovni plan!

[PODUZETNIČKA AKADEMIJA] Kreiraj svoj poslovni plan!

Sva literatura koja vam dođe pod ruke reći će vam sljedeće: POSLOVNI PLAN JE NAJVAŽNIJI DOKUMENT VAŠEG POSLOVNOG POTHVATA!

Za one koji vole planirati to neće biti problem, međutim, za one koji nisu tako skloni planiranju mogao bi biti. Poslovni plan ne radite zbog svih ostalih već isključivo zbog sebe. Nije jednostavno od danas do sutra postati poduzetnik. Iako već prvim potpisom na osnivačkom aktu ili zahtjevu za otvaranje obrta to postajete, trebati će vam dugo vremena dok se ne osamostalite i ne „stanete na noge“. U vašim poduzetničkim počecima će vam pomoći poslovni plan.

Pokretanje poslovnog pothvata vrlo je ozbiljna odluka svakog pojedinca. O tome smo do sada pisali nebrojeni broj puta. Koliko god mislili kako ste pokrili „sve baze“, ipak se mogu dogoditi neke nepredviđene situacije koje vas mogu odvesti tamo gdje ne želite biti, a nerijetko i u bankrot. Kako bi ove situacije sveli na minimum, istražujte svoje okruženje, planirajte buduće aktivnosti na temelju točnih i provjerenih informacija te potom donosite odluku.

Poslovni plan vam upravo tome služi. U njemu detaljno razrađujete svoju poduzetničku ideju, analizirate bitne čimbenike poslovanja i razvoja te pokušavate predvidjeti moguće probleme i alternativna rješenja. Najvažniji dio poslovnog plana je procjena tržišta djelatnosti kojom se planirate baviti. Pri tome treba odraditi jako dobro domaću zadaću i procijeniti svoje konkurente, bilo direktne ili indirektne te kakav je vaš položaj u odnosu na njih. Imate li konkurentsku prednost u rukavu i kako je planirate iskoristiti? Nemojte da vam se dogodi da ste u poslovnom planu naveli tek tako svoje konkurente, a onda kada ste plasirali svoj proizvod ili uslugu na tržište dogodilo se kako ipak imate dvostruko više konkurenata na tržištu nego ste uopće mislili. Svatko se bori za svoj dio kolača na tržištu i pokušava prodati proizvod stoga nemojte misliti kako će vam netko od vaših konkurenata rado prepustiti dio svojih kupaca.

Poslovni plan ovisi o djelatnosti kojom ćete se baviti. Je li pripremljen za investitora, kreditora, davatelja potpora ili vas osobno. Neki kreditori i investitori, odnosno, davatelji potpora propisuju vlastite oblike poslovnih planova dok vam neki daju na volju da sami napišete svoj poslovni plan.

Investitori novac ulažu u ljude, a ne u ideje jer ljudi su ti koji realiziraju ideje. To je pravilo, a ne iznimka.

Bilo kako bilo, preporučujemo da se svakako držite nekih temeljnih elemenata poslovnog plana pri njegovoj izradi:

  1. Ideja/prilika: što je poslovna ideja i zbog čega vjerujemo da postoji poslovna prilika za realizaciju te ideje? Kakve potrebe ćemo zadovoljiti? Što nas razlikuje od ostalih?
  2. Kontekst/široka slika razvoja poslovnog pothvata: koje su karakteristike okruženja u kojemu se planira razvijati poslovni pothvat? Kakva nam je ciljana skupina? Zahtjevni potrošači?
  3. Ljudi: tko su nositelji poslovnog pothvata, koja znanja i kompetencije i iskustvo posjeduju?
  4. Rizik: koje su temeljne pretpostavke na kojima se razvija poduzetnički pothvat? Koji su najveći rizici koji mogu dovesti do neuspjeha planiranih aktivnosti i realizacije poslovnog pothvata? Kako se zaštititi od tih rizika?

 

Kako smo već naveli, struktura poslovnog plana ovisi o tome kome je namijenjen. U nastavku ćemo vam prikazati kako napisati klasični poslovni plan.

Sadržaj klasičnog poslovnog plana:

1. Podaci o poduzetniku – u ovome dijelu pišete kratki životopis o svim nositeljima poslovanja u poslovnom pothvatu. Ovdje treba staviti naglasak na poslove koje ste obavljali te obrazovanje, znanje i vještine koje ste stekli.

2. Polazište – nastanak poduzetničke ideje i vizija poslovnog pothvata. U skladu s navedenim znanjima i vještinama ukratko opišite kako ste došli na ideju baviti se određenom djelatnošću.  Nakon definiranja stečenih znanja i vještina te slijeda okolnosti koji su vas doveli do pokretanja vlastitog poslovnog pothvata, potrebno je opisati vašu viziju. Kako planirate razviti svoju poslovnu ideju, odnosno, gdje vidite svoj poslovni pothvat za nekoliko godina. Koji su vaši planovi za vaš poslovni pothvat?

3. Predmet poslovanja – u ovome dijelu poslovnog plana treba opisati djelatnost kojom ćete se baviti, odabir pravnog oblika, djelatnost, sjedište, osnivače i temeljni kapital.

4. Lokacija – u ovome dijelu opisujete lokaciju. Je li vaše sjedište ujedno i mjesto obavljana poslovne djelatnosti ili vašu djelatnost obavljate na drugoj/drugim lokacijama. Vrlo je bitno obrazložiti zašto ste se odlučili za tu lokaciju, je li presudila blizina vaše ciljane skupine, dobavljača ili sl

5. Tehničko – tehnološki elementi

Opis strukture ulaganja – opis samog tijeka poslovnog procesa i ulaganja u osnovna i obrtna sredstva, odnosno, što vam je potrebno za početak obavljanja djelatnosti.

Struktura i broj zaposlenika – u ovome dijelu upisujete kako ćete obavljati poslovnu djelatnost, odnosno, tko će biti nositelj iste. Ako planirate zaposliti još radnika, morate unaprijed odrediti stručnu spremu te hoće li radnici biti zaposleni na određeno ili neodređeno vrijeme i koliku će (bruto) mjesečnu plaću imati.

6. Tržišna opravdanost

Tržište nabave – popis dobavljača s kojima ćete surađivati, što ćete nabavljati i po kojoj cijeni, kakvi su rokovi isporuke, kolika je valuta plaćanja, postoji li na tržištu još dobavljača istih proizvoda koje ćete nabavljati i sl.

Tržište prodaje – ovaj dio je najvažniji dio poslovnog plana jer treba pružiti informaciju o tome što će se proizvoditi i po kojoj cijeni (sastavite kalkulaciju cijene koštanja vašeg proizvoda), gdje ćete prodavati svoj proizvod, tko je vaša ciljana skupina te po kojoj cijeni ćete prodavati svoj proizvod.

Konkurencija – vrlo je važno dobro procijeniti svoju konkurenciju. Što više podataka o njima imate, to ćete lakše definirati svoje konkurentske prednosti u odnosu na njih.

Analiza gospodarske grane – razlog analize gospodarske grane leži u činjenici procjene profitabilnosti. Primjerice, u maloprodaji profitabilnost nije veća od 5%, dok u drugim gospodarskim granama može biti između 8 i 30%. Samom analizom možete procijeniti kakav je utjecaj direktne i indirektne konkurencije, dobavljača i kupaca na vas. Kakvu pregovaračku moć imaju u odnosu na vaš poslovni pothvat.

Procjena ostvarenja prihoda – u ovome dijelu procjenjujete koliko ćete ostvariti prihoda prodajom svojih proizvoda ili usluga. Vrlo je bitno odvagnuti i ne zaletjeti se preoptimistično i prikazati enormnu prodaju, a tek ste u startu. Ovaj dio vam je podloga za financijski dio poslovnog plana.

7. Financijski elementi poslovnog pothvata

Investicije u osnovna i obrtna sredstva – u točki 5. ste opisali strukturu ulaganja u osnovna i obrtna sredstva, ovdje ih ponavljate, no upišete u tablicu, posebno razdvojite i napravite tablicu za osnovna sredstva, a posebno tablicu za obrtna sredstva.

Troškovi poslovanja – procjena troškova proizlazi iz već prethodno definiranih troškova koje ste naveli – troškovi osoblja te cijena koštanja u kalkulaciji za proizvode koje ćete proizvoditi. Na ove ćete troškove dodati i sljedeće: telefon, najam, struja, grijanje, voda, osiguranje, oglašavanje, amortizacija, kamate na kredite te ostale troškove.

Proračun amortizacije – amortizacija je trošak za vaš poslovni pothvat, no ne ide nikuda i nikome je ne plaćate. Ona kao trošak umanjuje poreznu osnovicu, a računa se na dugotrajnu imovinu – osnovna sredstva.

Izvori financiranja – u ovome dijelu navodite vaše izvore financiranja. Financirate li ulaganje u svoj poslovni pothvat u cijelosti iz vlastitih sredstava ili ćete dio putem kredita? Ako ćete  dio ulaganja financirati kreditom potrebno je navesti sve uvjete kreditiranja (anuiteti/rate, kamate, poček, rok otplate, traženi iznos i sl.).

Račun dobiti i gubitka – sve prihode i troškove koje ste naveli, trebate unijeti u račun dobiti i gubitka kako bi izračunali ostvarenu dobit.

Pokazatelji učinkovitosti – možemo ih podijeliti na nekoliko skupina i to: pokazatelji likvidnosti, pokazatelji zaduženosti i financijske stabilnosti, pokazatelji aktivnosti, pokazatelji ekonomičnosti, pokazatelji profitabilnosti i pokazatelji investiranja. Preporuka je izračunati ih sve. Od viška glava ne boli, a i brojke će vam točno pokazati pravo stanje stvari.

8. Zaključna ocjena projekta – u ovome dijelu potrebno je sažeti sve što ste do sada naveli u poslovnom planu. Ovdje pokazujete cjelovitu sliku poslovanja. Morate biti sažeti, jasni i realni.

I zapamtite, držite se plana. Plan pišete zbog sebe. On je uvijek „radna verzija“ te ga možete nadograđivati, mijenjati i nadopunjavati sukladno tome kakve se promjene na tržištu te unutar vašeg poslovnog pothvata događaju.

Ovaj članak isključiva je odgovornost Hrvatskog zavoda za zapošljavanje Područni ured Požega.

Pripremila: Ana Kesić, univ.spec.oec.

Literatura:

Delić. A., Peterka Oberman, S., Perić, J.: Želim postati poduzetnik, Studio HS Internet d.o.o., Osijek.

Izvor fotografija: www.pexels.com

Vezane novosti

Poziv na završnu konferenciju projekta

Poštovani članovi Lokalnog partnerstva za zapošljavanje, pozivamo Vas na završnu konferenciju projekta "Lokalno partnerstvo za zapošljavanje…

Predstavljen projekt MA#ME

U četvrtak 18. prosinca 2014. u Kaznionici u Požegi, održano je javno predstavljanje projekta MA#ME

Uskoro izlazi 1.broj LPZ e-novina

Članovi Lokalnog partnerstva za zapošljavanje sudjelovali na dvodnevnoj  radionici „Kako izraditi e-novine“

8. Sajam poslova u Požegi

Hrvatski zavod za zapošljavanje PU Požega pod pokroviteljstvom Požeško-slavonske županije i Grada Požege organizira 3.11.2015. osmi po redu…

Savjeti za uspješno pregovaranje

Dobre pregovaračke vještine u poslovnom svijetu oduvijek su bile važna pretpostavka kako osobnog uspjeha pojedinaca tako i poslovnog uspjeha…

Zaposlite radnika uz sufinanciranje

Ukoliko ne možete sami financijski podnijeti teret zapošljavanja novih radnika, imate mogućnost iskoristiti neku od brojnih mjera koje nudi…

Poduzetništvom do (samo)zapošljavanja

Iako većina smatra da je za pokretanje djelatnosti presudan novac, zapravo na tržištu najviše nedostaje ljudi s poduzetničkim razmišljanjem…

Pregled otvorenih natječaja

Ministarstvo poljoprivrede i Agencija za plaćanje u poljoprivredi, ribarstvu i ruralnom razvoju raspisali nekoliko natječaja

Čestitka

Lokalno partnerstvo za zapošljavanje Požeško-slavonske županije svim svojim sugrađanima želi čestit Božić i uspješnu novu 2016. godinu! …

Nova prilika za zapošljavanje žena

Natječaj “ ZAŽELI – PROGRAM ZAPOŠLJAVANJA ŽENA“  objavljen u okviru Operativnog programa „Učinkoviti ljudski potencijali“ dosad je najv…

MOJ POSAO - MOJA BUDUĆNOST

Ekonomska škola, Požega organizator je manifestacije „Moj posao – moja budućnost“, što se 08. prosinca 2017. godine održala u Požegi, pod po…

Besplatne edukacije u projektu AGRO-TECH

Veleučilište u Požegi u partnerstvu sa Hrvatskim zavodom za zapošljavanje Područni ured Požega provodi projekt  AGRO–TECH Obrazovanje z…

Projekt Zaželi i ostvari

Dana 8. svibnja 2018. u Pleternici je održana početna konferencija projekta Zaželi i ostvari. Nositelj projekta je Grad Pleternica koji će o…

Edukacija "Financijska pismenost"

U Požegi je u sklopu projekta LIPA – lokalna inicijativa za poduzetničku aktivaciju 9. i 10. listopada 2018. održana radionica „Financijska…

ZAVRTI SVOJ "KOTAČ USPJEHA"

Brda i doline Požeškog kraja nisu ti strane, a još k tome strastveni si biciklist? Ovo je članak za tebe! Naime, biciklistički klub „Luks ra…

Posao i ličnost

Kod zaposlenika je važna ličnost, dok su stručne kompetencije nužan preduvjet.

Kad odrastem želim biti poduzetnik

U periodu od 3.12. do 6.12. u sklopu aktivnosti projekta LIPA – lokalna inicijativa za poduzetničku aktivaciju, provedena je kampanja promov…

Edukacija "Biti volonter"

Volonterski centar Osijek održava edukaciju "Biti volonter" u prostorijama udruge Oppidum.

SRETAN BOŽIĆ!

Sretan i blagoslovljen Božić te uspješnu Novu godinu želi vam tajništvo Lokalnog partnerstva za zapošljavanje!

Pokaži potencijal

Dana 20.3.2019. godine u prostorijama LRE Poduzetnički centar Pakrac d.o.o. održati će se besplatno predavanje za nezaposlene osobe i poslod…

Pčelarstvo - back to the basics

Započela je praktična nastava u pčelinjaku u Podgorju u programu osposobljavanja za zanimanje pčelar/pčelarka.

Tolerancija ili snošljivost

Tolerancija ili snošljivost je pojam koji se koristi vrlo često. Možemo je shvaćati kao priznanje da i drugačija mišljenja i uvjerenja od na…

"Dani EU fondova"

Dana 14.5.2019. u sklopu „Dana EU fondova“ Veleučilišta u Požegi, organizirana je izložba radova iz kampanje „Kad odrastem želim biti poduze…

Održan sastanak članova LPZ-a

U  Požegi je 29.5.2019. održan edukativni sastanak članova Lokalnog partnerstva za zapošljavanje PSŽ.

"Otvori vrata svijeta rada"

Danas je u prostorijama Lokalne razvojne agencije Poduzetnički centar Pakrac d.o.o. održana uvodna konferencija projekta „Otvori vrata svije…

Pozitivni psihološki kapital

Psihologija je većinom bila usmjerena na smanjivanje ljudske patnje dok se zanemarivalo područje koje bi nam pomoglo kako živjeti dobro (što…

Održan sastanak članova LPZ-a

U  Požegi je 12.7.2019. održan sastanak članova Lokalnog partnerstva za zapošljavanje Požeško-slavonske županije u prostoru Hrvatske go…

Kako izgraditi svoj BREND?

Znate li tko je Steve Jobs ili tko su Gordan Moore i Robert Noyce?  Za ovoga prvoga ste najvjerojatnije čuli, no sigurna sam da za ovu…

Vjera u uspjeh – samoefikasnost

Samoefikasnost je jedna od četiri komponenti psihološkog kapitala. Ostale komponente su: optimizam, psihološka otpornost i nada. 

Završna provjera znanja budućih pčelara

Polaznici osposobljavanja za poslove pčelara/ke, njih dvanaest, pristupili su 29.8.2019. završnoj provjeri stečenih znanja i vještina. &nbs…