Lokalno Partnerstvo za Zapošljavanje

Članovi LPZ-a

Seminari i edukacije LPZ FORUM

[PODUZETNIČKA AKADEMIJA] Jeste li spremni postati poduzetnik?

[PODUZETNIČKA AKADEMIJA] Jeste li spremni postati poduzetnik?

Razmišljate li o pokretanju vlastitog poslovnog pothvata, ali niste sigurni imate li ono nešto i jeste li uopće spremni za avanuturu života? Recept kako biti dobar poduzetnik ne postoji. To je stvar vaših sposobnosti, znanja, inovativnih ideja i ustrajnosti. Mnogi poduzetnici su uspjeli na opće iznenađenje svih ljudi koji su ih poznavali, dok drugi, za koje su mnogi smatrali kako će biti uspješni, ispostavilo se kako to baš i nije slučaj. Pa što onda daje budućim poduzetnicima predispozicije za uspjeh?

U nastavku odgovorite na sljedeća pitanja i budite iskreni jer nema smisla lagati sebe, zar ne?

Na list papira ili u sebi odgovorite na dolje navedena pitanja.

  1. Imate li želju za postignućem?
  2. Znate li uočiti i iskoristiti priliku?
  3. Imate li viziju?
  4. Jeste li spremni preuzeti rizik?
  5. Podnosite li nesigurnost?
  6. Volite li imati kontrolu?
  7. Jeste li uporni?
  8. Jeste li optimist?
  9. Imate li samopouzdanja?
  10. Znate li s ljudima?

Ove osobine su osobine poduzetnika. Vrlo često u literaturi možemo naići na dvojbu jesu li osobine urođene ili ih se može steći? Drugim riječima, rađa li se poduzetnik ili se poduzetnikom postaje? Zanimljivo pitanje, zar ne? Odgovor nije jednostavan, no većinu ovih osobina smo stekli odgojem ili kroz dosadašnja životna iskustva, školovanje, društvene odnose i sl. Ako nemate niti jednu od ovih osobina, dobra je vijest da ih možete steći, no nikako preko noći. Ako ih imate, vrlo je vjerovatno da su vas roditelji odgojili i usmjeravali prema poduzetničkim osobinama, možda čak i nenamjerno, no da smo na vašem mjestu, zahvalili bi im na tome J. U svakom slučaju možemo zaključiti - poduzetnikom se rađa, ali i postaje.

Želja za postignućem

Mnogi ljudi vjeruju kako je novac razlog koji pokreće poduzetnika. U većini slučajeva to nije istina. Želja za postignućem i ostvarenjem cilja te pogled u budućnost je glavni motiv koji pokreće poduzetnika. Kako se kod ljudi može prepoznati ta osobina?

  • Takvi su ljudi motivirani za postizanje uspjeha  i ulažu mnogo napora u ono što rade. Žele dostići najviše standarde, a nagrada za to je – dobit.
  • U poslu zahtjevaju brze i jasne povratne informacije od svih sudionika u lancu razvoja, plasmana i prodaje proizvoda do samih zaposlenika i poslovnih partnera. Brza i jasna povratna informacija vrlo je bitna jer poduzetnik može reagirati odmah i riješiti problem na njegovu izvoru.
  • Rade naporno, ali i pametno. Probleme rješavaju u njegovoj srži, iskušavaju uvijek nove načine rada i poslovanja i što je bitno, odriču se kratkoročne dobiti u korist one dugoročne.
  • Postižu više jer kod njih strah od neuspjeha ne postoji.

Uočavanje i iskorištavanje prilike

Većina nas s vremena na vrijeme ima dobrih ideja, no sve ostaje na tome. Poduzetnik je usmjeren na akciju – spreman je djelovati u kratkom vremenskom razdoblju kako bi „zgrabio“ priliku i realizirao svoju ideju. Pri tome, dok ne razvije poslovanje, poduzetnik obavlja sve poslove i zaduženja od čišćenja, vođenja knjiga, nabave proizvoda, plaćanja računa do pregovora s potencijalnim kupcima i dobavljačima. To može i potrajati neko vrijeme jer se uspjeh ne događa preko noći.

Većina ljudi poduzima nešto kada se pojavi problem, dok za razliku od njih, poduzetnici ne čekaju da se problem pojavi, već reagiraju čim uoće priliku i pretvaraju to u svoju korist. Poduzetnici su ti koji imaju potrebu da se stalno kreću naprijed i konstantno traže nove prilike, bilo to okretanje novim tržištima, zaokretima u proizvodnji ili rebrendiranju starih proizvoda.

Vizija

Ono što razlikuje uspješne od neuspješnih poduzetnika je vizija. To je dugoročni plan poduzetnika gdje želi biti i što želi ostvariti. Upravo ta vizija pokazuje kako bi poslovni pothvat trebao izgledati, koji su dugoročni ciljevi te čime će se mjeriti uspjeh poslovnog pothvata. Je li to dobit, razvoj ljudskih resursa ili pak nešto treće, na poduzetniku je da odluči.

Vizija sama po sebi nije detaljna i tijekom godina može se mijenjati, ovisno o smjeru u kojemu se poduzetnik odluči ići, ali i brzini razvoja i napretka poslovanja. Ostvarenjem ciljeva definiraju se novi. Poduzetnik uvijek gleda naprijed, ne zadovoljava se statusom quo i nikada se ne zaustavlja.

Preuzimanje rizika

Sklonost riziku različita je od osobe do osobe. Neki imaju apsolutnu averziju prema riziku, dok su neki spremni na rizik. Oni koji su skloniji riziku brže donose odluke i za to im je potrebno manje informacija za razliku od onih koji moraju imati sve dostupne informacije kako bi mogli donijeti odluku. Poduzetnici moraju biti spremni na rizik. Svatko tko se upušta u osnivanje vlastitog poslovnog pothvata odriče se sigurnosti koju donosi mjesečna plaća, a nerijetko se događa da svu svoju životnu ušteđevinu ulažu u poslovni pothvat. Rizik je izazov za poduzetnika i postao je dio njegovog svakodnevnog života. To ne znači da su poduzetnici kockari, već pažljivo razmišljaju prilikom donošenja odgovarajućih odluka, no za to im treba puno manje vremena i informacija nego drugima.

Nesigurnost

Kako postoje ljudi s različitim sklonostima prema riziku, tako postoje ljudi koji imaju  visoku, odnosno, nisu toleranciju na neodređenost. Neke situacije s kojima se susrećemo često su nam nepoznate, nejasne i neodređene te u nama izazivaju određenu dozu nesigurnosti. Osobe koje imaju visoku toleranciju na neodređenost mogu postati uspješni poduzetnici. Poslovne situacije u kojima se nalaze uglavnom su neodređene i nejasne, a odgovori na mnoga pitanja stvar su budućnosti. Uspješnost poduzetnika također ovisi i o njegovu sagledavanju stvari. Stvari u poslovnom svijetu ne svode se na “crno ili bijelo“, stoga poduzetnik mora biti spreman na promjene i otvoren za nova mišljenja i nove ideje. Tek tada može uspjeti.

Kontrola, upornost, optimizam i samopouzdanje

Važna osobina čovjeka je osobna kontrola. Oni koji smatraju da je sve što im se događa u životu rezultat njihova ponašanja, obično u poslovnim situacijama koje zahtjevaju inicijativu i samostalnost su uspješniji. To su poduzetnici. Ono što rade pod njihovom je kontrolom i ne vole da im drugi propisuju što će i kada će to raditi. Oni sebe smatraju gospodarima svoga života, za razliku onih koji vjeruju da je ono što im se događa posljedica sreće ili sudbine.

Također, jedna od odlika poduzetnika je i upornost. Ne odustaju na prvoj prepreci i uče na svojim greškama. Ako im ne uspijeva na jedan način, pokušavaju na drugi. Upornost je u korelaciji s optimizmom. Poduzetnici su po svojoj prirodi optimisti. Kad započnu posao, očekuju uspjeh. U protivnome, zastaju na prvoj prepreci.

Samopouzdanje se razvija i održava kroz stalni proces poduzimanja različitih akcija, vlastitog praćenja njihovih rezultata i podataka, koje htjeli to mi ili ne, dobivamo iz okoline. Ono što smo postigli stalno uspoređujemo s onim što smo očekivali postići i s onim što su drugi od nas očekivali, a također i s onim što drugi postižu. Na sreću, nije statična i nepromjenjiva osobina već se može popraviti i promijeniti.

Rad s ljudima

Poduzetnik rijetko radi sam. Iako započinje posao u kojemu je on jedini zaposlenik i obavlja sve vrste poslova, vrlo brzo, nakon razvoja poslovanja pojavljuje se potreba za zapošljavanjem djelatnika. Osim toga, ukoliko želi biti prisutan na tržištu mora komunicirati sa svim dionicima – kupcima koji kupuju njegov proizvod, potrošačima koji konzumiraju proizvod, dobavljačima, veletrgovcima i maloprodajama te online putem društvenih mrež, stoga je važno za poduzetnika da ima vrlo dobre komunikacijske vještine. Ljubaznost i ophođenost prema ljudima su vrlo bitne. Kupci su ti koji donose odluku gdje će kupiti proizvod, hoće li to biti kod namrgođene gospođe koja jedva čeka završetak radnog vremena ili pak nasmijane i srdačne gospođe koja odgovara na sva pitanja.

Donošenje odluke o upuštanju u poslovni svijet, pri tome riskirajući svu svoju životnu ušteđevinu, nije jednostavno. Ili jeste ili niste. Možda ste čitajući ovaj članak zaključili kako niste za poduzetnika te nemate sve potrebne osobine. Ako imate super dobru ideju, nemojte odustati. Većina ovih osobina se može steći, odnosno, vježbati. To je proces, odgodite svoju odluku o pokretanju poslovnog pothvata neko vrijeme i radite na sebi. Ostavite si sve opcije otvorene. Želimo vam puno sreće ma što god odlučili! :)

Ovaj članak isključiva je odgovornost Hrvatskog zavoda za zapošljavanje Područni ured Požega.

Tekst pripremila: Ana Kesić, univ.spec.oec.

Literatura:

Rijavec, M., Miljković, D. – Je li to za mene? Priručnik za buduće poduzetnike, Hrvatski zavod za zapošljavanje, Zagreb, 1999.

Izvor fotografija:

www.pexels.com

Vezane novosti

Poziv na završnu konferenciju projekta

Poštovani članovi Lokalnog partnerstva za zapošljavanje, pozivamo Vas na završnu konferenciju projekta "Lokalno partnerstvo za zapošljavanje…

Predstavljen projekt MA#ME

U četvrtak 18. prosinca 2014. u Kaznionici u Požegi, održano je javno predstavljanje projekta MA#ME

Uskoro izlazi 1.broj LPZ e-novina

Članovi Lokalnog partnerstva za zapošljavanje sudjelovali na dvodnevnoj  radionici „Kako izraditi e-novine“

8. Sajam poslova u Požegi

Hrvatski zavod za zapošljavanje PU Požega pod pokroviteljstvom Požeško-slavonske županije i Grada Požege organizira 3.11.2015. osmi po redu…

Savjeti za uspješno pregovaranje

Dobre pregovaračke vještine u poslovnom svijetu oduvijek su bile važna pretpostavka kako osobnog uspjeha pojedinaca tako i poslovnog uspjeha…

Zaposlite radnika uz sufinanciranje

Ukoliko ne možete sami financijski podnijeti teret zapošljavanja novih radnika, imate mogućnost iskoristiti neku od brojnih mjera koje nudi…

Poduzetništvom do (samo)zapošljavanja

Iako većina smatra da je za pokretanje djelatnosti presudan novac, zapravo na tržištu najviše nedostaje ljudi s poduzetničkim razmišljanjem…

Pregled otvorenih natječaja

Ministarstvo poljoprivrede i Agencija za plaćanje u poljoprivredi, ribarstvu i ruralnom razvoju raspisali nekoliko natječaja

Čestitka

Lokalno partnerstvo za zapošljavanje Požeško-slavonske županije svim svojim sugrađanima želi čestit Božić i uspješnu novu 2016. godinu! …

Nova prilika za zapošljavanje žena

Natječaj “ ZAŽELI – PROGRAM ZAPOŠLJAVANJA ŽENA“  objavljen u okviru Operativnog programa „Učinkoviti ljudski potencijali“ dosad je najv…

MOJ POSAO - MOJA BUDUĆNOST

Ekonomska škola, Požega organizator je manifestacije „Moj posao – moja budućnost“, što se 08. prosinca 2017. godine održala u Požegi, pod po…

Besplatne edukacije u projektu AGRO-TECH

Veleučilište u Požegi u partnerstvu sa Hrvatskim zavodom za zapošljavanje Područni ured Požega provodi projekt  AGRO–TECH Obrazovanje z…

Projekt Zaželi i ostvari

Dana 8. svibnja 2018. u Pleternici je održana početna konferencija projekta Zaželi i ostvari. Nositelj projekta je Grad Pleternica koji će o…

Edukacija "Financijska pismenost"

U Požegi je u sklopu projekta LIPA – lokalna inicijativa za poduzetničku aktivaciju 9. i 10. listopada 2018. održana radionica „Financijska…

ZAVRTI SVOJ "KOTAČ USPJEHA"

Brda i doline Požeškog kraja nisu ti strane, a još k tome strastveni si biciklist? Ovo je članak za tebe! Naime, biciklistički klub „Luks ra…

Posao i ličnost

Kod zaposlenika je važna ličnost, dok su stručne kompetencije nužan preduvjet.

Kad odrastem želim biti poduzetnik

U periodu od 3.12. do 6.12. u sklopu aktivnosti projekta LIPA – lokalna inicijativa za poduzetničku aktivaciju, provedena je kampanja promov…

Edukacija "Biti volonter"

Volonterski centar Osijek održava edukaciju "Biti volonter" u prostorijama udruge Oppidum.

SRETAN BOŽIĆ!

Sretan i blagoslovljen Božić te uspješnu Novu godinu želi vam tajništvo Lokalnog partnerstva za zapošljavanje!

Pokaži potencijal

Dana 20.3.2019. godine u prostorijama LRE Poduzetnički centar Pakrac d.o.o. održati će se besplatno predavanje za nezaposlene osobe i poslod…

Pčelarstvo - back to the basics

Započela je praktična nastava u pčelinjaku u Podgorju u programu osposobljavanja za zanimanje pčelar/pčelarka.

Tolerancija ili snošljivost

Tolerancija ili snošljivost je pojam koji se koristi vrlo često. Možemo je shvaćati kao priznanje da i drugačija mišljenja i uvjerenja od na…

"Dani EU fondova"

Dana 14.5.2019. u sklopu „Dana EU fondova“ Veleučilišta u Požegi, organizirana je izložba radova iz kampanje „Kad odrastem želim biti poduze…

Održan sastanak članova LPZ-a

U  Požegi je 29.5.2019. održan edukativni sastanak članova Lokalnog partnerstva za zapošljavanje PSŽ.

"Otvori vrata svijeta rada"

Danas je u prostorijama Lokalne razvojne agencije Poduzetnički centar Pakrac d.o.o. održana uvodna konferencija projekta „Otvori vrata svije…

Pozitivni psihološki kapital

Psihologija je većinom bila usmjerena na smanjivanje ljudske patnje dok se zanemarivalo područje koje bi nam pomoglo kako živjeti dobro (što…

Održan sastanak članova LPZ-a

U  Požegi je 12.7.2019. održan sastanak članova Lokalnog partnerstva za zapošljavanje Požeško-slavonske županije u prostoru Hrvatske go…

Kako izgraditi svoj BREND?

Znate li tko je Steve Jobs ili tko su Gordan Moore i Robert Noyce?  Za ovoga prvoga ste najvjerojatnije čuli, no sigurna sam da za ovu…

Vjera u uspjeh – samoefikasnost

Samoefikasnost je jedna od četiri komponenti psihološkog kapitala. Ostale komponente su: optimizam, psihološka otpornost i nada. 

Završna provjera znanja budućih pčelara

Polaznici osposobljavanja za poslove pčelara/ke, njih dvanaest, pristupili su 29.8.2019. završnoj provjeri stečenih znanja i vještina. &nbs…

Važnost pozitivnih emocija

Istraživanje emocija u psihologiji je vrlo česti uključivalo određivanje nekoliko temeljnih emocija koje se nalaze u osnovi svih naših osjeć…

Nada

Talent, vještina, sposobnost – pomažu da postignete ono što želite, no nada je ono što će vas do tog cilja i dovesti. Nada uključuje želju d…